Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια παρουσιάστηκε σήμερα, 3 Φεβρουαρίου 2020, σε ειδική εκδήλωση, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή και τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη.

8  ΝΑΙ – 3 ΟΧΙ – 2 Αστοχίες – 1 Γιατί;

8 ΝΑΙ:  Πως θα μπορούσαμε εξάλλου να διαφωνήσουμε με ορισμένες από τις θέσεις μας, τις θέσεις  του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών που με συνέπεια και πολλαπλό κόστος υπερασπιζόμαστε και αναλύουμε εδώ και χρόνια!

3 ΟΧΙ:  3 Εκκωφαντικά φάλτσα, τα οποία δημιούργησαν έναν ιδιότυπο θόρυβο και απορία..!  Βέβαια πολλές φορές η αντιγραφή κειμένων, προτάσεων και ιδεών,  χωρίς εμπειρία και ουσιαστική γνώση, επιφέρει τέτοιες Δυσφωνίες!

2 Αστοχίες: Δεν μπορείς να μιλάς για βιώσιμη κινητικότητα και ΣΒΑΚ και να έχεις ως “φλας” σε όλες τις διαφάνειες αυτοκίνητο. Όσο και να αρέσει στον πρωθυπουργό το eduro…  Έεε για το κράνος αλλά και την ζώνη είναι άλλοι αρμόδιοι να εκφέρουν γνώμη και να στείλουν το μήνυμα.

1 Γιατί:  Γιατί αυτή η κατάφορη ασέβεια σε έναν κλάδο ο οποίος, παρά τα προβλήματά του, στην συντριπτική του πλειοψηφία παλεύει με “θεούς και δαίμονες”, μόνος του, για την Κυκλοφοριακή Αγωγή και την Οδική Ασφάλεια. Ο οποίος προσπαθεί κόντρα στην φερόμενη οδηγητική άποψη, να εκπαιδεύσει πολίτες οδηγούς με “Κυκλοφοριακή Νοημοσύνη”..!
Πως είναι δυνατόν να μην υπάρχει μια θέση, στο μουσείο αυτοκινήτου, για τους σκαπανείς της σύγχρονης κινητικότητας και της οδικής ασφάλειας, τους Εκπαιδευτές Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής, και να βρέθηκαν 2 θέσεις για τις γνωστές ΜΚΟ;

Η παρουσίαση έγινε στο Μουσείο Αυτοκινήτου, όπου πριν από περίπου τέσσερα χρόνια ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης είχε παρουσιάσει την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την Οδική Ασφάλεια.

Σήμερα, η πρόταση αυτή μετουσιώνεται σε ένα ενιαίο, συνεκτικό πλαίσιο με νομοθετικές πρωτοβουλίες, διοικητικές ενέργειες, δράσεις και έργα.

Η διεθνής εμπειρία υποδεικνύει ότι μια επιτυχημένη στρατηγική πρέπει να εστιάσει στα εξής ζητήματα:

–       Αξιόπιστα και ποιοτικά δεδομένα.

–       Καλά μελετημένο στρατηγικό σχέδιο με συγκεκριμένους στόχους και μετρήσιμα αποτελέσματα που θα το υλοποιεί ένα σταθερό σύστημα διακυβέρνησης.

–       Καλλιέργεια κυκλοφοριακής αγωγής μέσα από την εκπαίδευση και την επικοινωνία.

–       Αποτελεσματικό σύστημα επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας

–       Βελτίωση της ασφάλειας των υποδομών και των οχημάτων.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής δήλωσε:

“Το σχέδιό μας εδράζεται σε ένα τετράπτυχο: Ασφαλείς δρόμοι. Υπεύθυνοι οδηγοί. Κυκλοφοριακή παιδεία. Δίκαιοι κανόνες για όλους.

Το πιο άμεσο και φλέγον, είναι να κάνουμε πιο ασφαλείς τους δρόμους μας. Κεντρική θέση σε αυτή την προσπάθεια έχει το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα.

Αλλά και το ειδικό πλέγμα στοχευμένων σημειακών παρεμβάσεων στον υφιστάμενο οδικό άξονα Πάτρας – Πύργου, μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος δρόμος.

Ξεμπλοκάρουμε επίσης μεγάλα οδικά έργα: Τον Ε-65, τον ΒΟΑΚ, το Καλαμάτα-Ριζόμυλος, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού στην Αθήνα και το flyover στη Θεσσαλονίκη.

Με το σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση και εξέταση υποψήφιων οδηγών, δημιουργούμε ένα νέο σύστημα, με διαφάνεια και αξιοπιστία. Να τελειώνουμε με την επικίνδυνη ελληνική πραγματικότητα, πολλοί οδηγοί πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν όπως – όπως να οδηγούν!

Επιλογή και προσπάθεια της κυβέρνησής μας είναι να δίνουμε κίνητρα για την ανανέωσή του στόλου ΙΧ, γιατί τα νέα αυτοκίνητα εκτός του ότι ρυπαίνουν λιγότερο, είναι κατά κανόνα και πολύ ασφαλέστερα.

Προχωράμε επίσης σε αναθεώρηση διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Οι προβλέψεις του θα είναι δίκαιες, ρεαλιστικές και θα χτυπούν τα προβλήματα στη ρίζα τους.

Με λίγα λόγια, το σχέδιό μας προβλέπει συγκεκριμένα βήματα: για να γίνουμε όλοι μας καλύτεροι οδηγοί, που οδηγούν πιο σύγχρονα οχήματα, σε πολύ ασφαλέστερους δρόμους και με δίκαιους κανόνες”.

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης δήλωσε:

“Η νέα εθνική προσέγγιση για την οδική ασφάλεια είναι αυτή του Ασφαλούς Συστήματος που αναγνωρίζει ότι το ανθρώπινο λάθος είναι εγγενές στοιχείο της ανθρώπινης φύσης. Αυτό σημαίνει ότι όλα τα μέρη ενός οδικού συστήματος πρέπει να αναλάβουν ευθύνη ώστε το αναπόφευκτο τροχαίο ατύχημα να μην είναι θανατηφόρο. Η ευθύνη, λοιπόν, δεν μπορεί να ανήκει μόνο στον χρήστη ενός δρόμου. Κάθε εμπλεκόμενο μέρος, η πολιτεία, οι διαχειριστές των δρόμων και η κοινωνία των πολιτών, πρέπει να έχουν ενεργό ρόλο στην αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Το ευρωπαϊκό όραμα για μηδενικά θύματα από τροχαία το 2050 μπορεί να μοιάζει ουτοπικό, αλλά όσο παλεύουμε να το πετύχουμε ο αριθμός των θυμάτων θα μειώνεται”.

Για τον Κ.Ο.Κ.

Μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές, ηλεκτρονική παρακολούθηση των παραβάσεων των Κ.Ο.Κ., υποχρεωτική διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής από τον Σεπτέμβριο στα σχολεία και αναβάθμιση του συστήματος εξετάσεων για τους υποψήφιους οδηγούς, που σήμερα καθορίζεται σε συγκεκριμένες ερωτήσεις και επομένως γνωστές απαντήσεις, περιλαμβάνουν οι αλλαγές στο σχέδιο Οδική Ασφάλεια που παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, παρουσία του πρωθυπουργού.

Το Σχέδιο Οδικής Ασφαλείας, που έχει ως στόχο την μείωση των θανάτων και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% στα επόμενα χρόνια, προβλέπει μεταξύ άλλων τη θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια, τη βελτίωση του οδικού δικτύου με μεγάλα έργα υποδομών, τη διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία από το δημοτικό, την αλλαγή όλης της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος εκπαιδευτής οδήγησης, αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας ελέγχων για τις παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.

Σύμφωνα με το σχέδιο Οδικής Ασφάλειας η αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. στηρίζεται σε πέντε άξονες οι οποίες και είναι:

  1. Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας.
  2. Το διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος.
  3. Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές
  4. Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου
  5. Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.

Οι βασικές προβλέψεις του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 προβλέπουν:

Θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Οδική Ασφάλεια. Τη λειτουργία του θα αναλάβει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θα είναι αρμόδιο για την συλλογή, επεξεργασία και την τήρηση εθνικής βάσης δεδομένων για την οδική ασφάλεια. Σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία θα δημοσιεύει σε ετήσια βάση ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια, η εγκυρότητα των οποίων θα επικυρώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ.

Για την επίτευξη των στόχων της μείωσης των θανατηφόρων ατυχημάτων υιοθετείται ένα νέο σύστημα διακυβέρνησης για την οδική ασφάλεια που μπορεί να απεικονιστεί με το ακόλουθο πυραμιδικό σχήμα: Στην κορυφή βρίσκεται η Κυβερνητική επιτροπή. Ακολουθεί η εκτελεστική επιτροπή. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού και η κοινωνία των πολιτών.

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας από τον επόμενο Σεπτέμβριο η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής θα γίνει υποχρεωτική από το δημοτικό. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να παρακολουθήσουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης.

“Θα ξεκινά από τα σχολεία μας, αλλά όχι μόνο. Με τη βοήθεια των ειδικών, με κατάλληλα μαθήματα, στοχευμένες καμπάνιες, προγράμματα δια βίου επιμόρφωσης όλων. Ο καθένας και η καθεμία μας, από μικρό παιδί και για μια ζωή θα εκπαιδεύεται για σωστή νοοτροπία και συμπεριφορά στο δρόμο”, σημείωσε ο υπουργός.

Αλλάζει όλη τη φιλοσοφία της θεωρητικής εξέτασης και της πρακτικής δοκιμασίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Προχωρά η συγγραφή νέων εγχειριδίων για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, όλων των κατηγοριών, από ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Στόχος, να μάθουν οι υποψήφιοι οδηγοί τους κανόνες οδηγικής κυκλοφορίας. Για το λόγο αυτό καταργείται το σύστημα εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές τις απαντήσεις.

Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών, για ένα νέο σύστημα, με διαφάνεια και αξιοπιστία, καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. “Παράλληλα θα πρέπει να φροντίζουμε να οδηγούμε ασφαλέστερα οχήματα, να συντηρούμε σωστά, στο μέτρο των δυνατοτήτων του καθενός, ένα σύγχρονο όχημα, ενώ θα υπάρξει παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των Ι.Χ.”, συμπλήρωσε ο υπουργός.

Εφεξής δυνατότητα να γίνουν εκπαιδευτές οδήγησης θα έχουν όσοι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις όπως: 1.Ελάχιστη ηλικία και κατοχή αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών. 2. Θα πρέπει να είναι κάτοχοι συγκεκριμένων ειδικοτήτων των επαγγελματικών λυκείων, απόφοιτοι συγκεκριμένων πανεπιστημιακών τμημάτων ή κάτοχοι μεταπτυχιακού ή 15 διδακτορικού τίτλου σπουδών σχετικών με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική κυκλοφορία. 3. Να διαθέτουν πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. 4. Να μην έχουν υποπέσει ποτέ σε συγκεκριμένες παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.

Κάθε παραβάτης του ΚΟΚ θα γνωρίζει ότι θα πρέπει να καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο και η διοικητική διαδικασία θα έχει ως εξής: Βεβαίωση και καταχώριση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα.  Πρόβλεψη ώστε η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (κάμερες, ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.  Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM και βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο TAXIS.

Επίσης, προτείνεται η θεσμοθέτηση ενός Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας. Τα ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ θα εξακολουθούν να αποδίδονται υπέρ του οικείου ΟΤΑ, αλλά θα διασφαλίζεται ότι θα επενδύονται σε πολιτικές ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας στο πλαίσιο υλοποίησης των ΣΒΑΚ.

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, τόνισε μεταξύ άλλων στη δική του παρέμβαση, ότι «παρά την πρόοδο συνεχίζουμε να έχουμε έναν αρκετά υψηλό αριθμό νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων. Για την ακρίβεια, αρκετά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: 65 νεκρούς ανά εκατομμύριο εμείς, 51 η Ε.Ε. Πολύ μακριά νομίζω από τους 22 νεκρούς ανά εκατομμύριο που καταγράφει η Σουηδία».

Όπως σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης, “η μεγάλη διαφορά με το παρελθόν είναι ότι το Στρατηγικό Σχέδιο θα θεσμοθετηθεί, θα γίνει δηλαδή νόμος του κράτους. Συνεπώς θα περιλαμβάνει ενέργειες και δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς. Για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%”.

Η Παρουσίαση εδώ: