Με συμβατικό, υβριδικό ή ηλεκτρικό όχημα… Με βροχή, ομίχλη, χιόνι, με ή χωρίς αλυσίδες, την διαφορά στην οδική ασφάλεια κάνει πάντα ο οδηγός..!
Τι αναδεικνύουν ωστόσο τα προχθεσινά γεγονότα στην Αράχωβα αλλά και αλλού;
Πρώτα απ’ όλα την ανάγκη για μια αξιόπιστη και εύκολα προσβάσιμη πηγή πληροφοριών, σχετικά με τις συνθήκες των δρόμων και την προσβασιμότητά τους.
Η έλλειψη σαφούς ενημέρωσης δημιουργεί όχι μόνο προβλήματα ασφάλειας, αλλά και περιττή ταλαιπωρία για τους οδηγούς. Θα μπορούσε να υπάρχει μια επίσημη πλατφόρμα ή εφαρμογή που να παρέχει σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για την κατάσταση των δρόμων, με συγκεκριμένες οδηγίες για τη χρήση αλυσίδων ή άλλων μέτρων.
Το να επιχειρεί εν τούτοις κάποιος, να ανέβει σε χιονοδρομικό ή να κινηθεί σε δρόμο με χιονισμένες συνθήκες χωρίς να είναι κατάλληλα προετοιμασμένος, είναι αντικοινωνική συμπεριφορά. Δεν πρόκειται μόνο για έλλειψη υπευθυνότητας απέναντι στον εαυτό του, αλλά και για αδιαφορία προς τους υπόλοιπους οδηγούς.
Κάποιος που δεν έχει μαζί του αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες, ή δεν ξέρει πώς να τις χρησιμοποιήσει, ρισκάρει να κολλήσει, να κλείσει τον δρόμο και να προκαλέσει τεράστια καθυστέρηση ή και κίνδυνο για άλλους. Αυτός ο “Ελληνικός” τρόπος σκέψης δεν λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι οι δρόμοι είναι κοινόχρηστοι, και η συμπεριφορά μας επηρεάζει άμεσα τους γύρω μας.
Ένα δεύτερο επίσης στοιχείο που αναδείχθηκε προχθές, είναι το θέμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και της αυτονομίας τους.
Το ζήτημα της απόδοσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ακραίες καιρικές συνθήκες είναι πολυσύνθετο και συνδέεται με διάφορους παράγοντες. Είναι αλήθεια πως οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επηρεάζονται από τις θερμοκρασίες, ιδιαίτερα από το κρύο, καθώς η απόδοσή τους μπορεί να μειωθεί σημαντικά. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τα αυτοκίνητα μένουν στον δρόμο, βέβαια οι συγκρίσεις ανάμεσα σε άλλες χώρες και περιοχές, θα πρέπει να γίνονται λαμβάνοντας υπόψη διαφορετικούς παράγοντες. (Θα το αναλύσουμε στο επόμενο σημείωμα)
Αυτονομία και μπαταρίες:
Η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας για τις μπαταρίες λιθίου, που χρησιμοποιούνται στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυμαίνεται γενικά μεταξύ 20°C και 25°C.
Σε αυτή την περιοχή θερμοκρασιών έχουμε:
- Την μέγιστη αποδοτικότητα: Οι χημικές αντιδράσεις μέσα στη μπαταρία είναι πιο αποδοτικές, με αποτέλεσμα τη βέλτιστη απόδοση και αυτονομία.
- Την ελάχιστη φθορά της μπαταρίας: Η φθορά λόγω θερμότητας ή ψύχους είναι ελάχιστη, επιμηκύνοντας τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.
- Την ελάχιστη ενεργειακή κατανάλωση: Οι βοηθητικές λειτουργίες, όπως θέρμανση ή ψύξη για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας, δεν χρειάζονται μεγάλη ενέργεια.
Τι συμβαίνει έξω από αυτή την περιοχή;
Χαμηλές θερμοκρασίες (< 0°C):
- Η αυτονομία μειώνεται.
- Η φόρτιση γίνεται πιο αργή για να προστατευτεί η μπαταρία.
- Το σύστημα θέρμανσης της μπαταρίας (αν υπάρχει) καταναλώνει ενέργεια.
- Στους 0°C: Η αυτονομία μπορεί να μειωθεί κατά 10-20% σε σύγκριση με τις ιδανικές θερμοκρασίες (20-25°C).
- Σε θερμοκρασίες κάτω από -10°C: Η μείωση μπορεί να φτάσει το 30-40% ή και περισσότερο αν δεν χρησιμοποιούνται συστήματα θέρμανσης μπαταρίας.
Υψηλές θερμοκρασίες (> 35°C):
- Η μπαταρία μπορεί να υπερθερμανθεί, επηρεάζοντας αρνητικά την απόδοσή της.
- Ενεργοποιείται το σύστημα ψύξης της μπαταρίας, καταναλώνοντας ενέργεια.
- Η μακροχρόνια έκθεση σε υψηλή θερμοκρασία επιταχύνει τη φθορά της μπαταρίας.
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμοποιούν θερμικά διαχειριστικά συστήματα για να διατηρούν τη μπαταρία σε ιδανική θερμοκρασία, ανεξάρτητα από τις συνθήκες. Ωστόσο, όσο πιο μακριά βρίσκονται οι εξωτερικές θερμοκρασίες από το ιδανικό εύρος, τόσο περισσότερη ενέργεια απαιτείται για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας της μπαταρίας, μειώνοντας έτσι την αυτονομία
@Aris Zografos
Μέρος ΙΙ > Οδηγώντας Ηλεκτρικά Οχήματα (EV)
…
Ετικέτες : EV , Αλυσίδες , Αράχωβα , Χιόνι